ES EN
Vol. 25. Núm. 1. 2019. Páginas 59-65

The Game and Creative Cognition. A Proposal of Intervention

[El juego y la cognición creativa: una propuesta de intervención]

Alvaro A. Ocampo-Gonzáleza, José R. Tovar-Cuevasa, and Gabriel Arteaga-Diaza

aUniversidad del Valle, Santiago de Cali, Colombia; bUniversidad de Barcelona, España

Received 21 July 2018, Accepted 22 October 2018

Abstract

This paper is aimed at investigating the effects of the intervention through coupled variant games on the creative skills of a group of children. Coupled variant games refers to a group of games ed that meet the characteristic of being preferred by a group of children and, in addition, they were amended by the coupling of a variant designed for the purpose of promoting creative abilities. We worked with a group of children between the ages of 8 and 10 who were divided into two groups: experimental group and control group. Initially both groups participated in a pretest of creativity; then an intervention with coupled variant games was held for eight weeks with the experimental group. At the end of the process, both groups were evaluated with the same measures of creativity. The results that children who participated in the intervention increased their performance in tasks that the use of creative skills.

Resumen

El presente estudio tiene como propósito investigar los efectos de la intervención mediante juegos con variante acoplada en las habilidades creativas de un grupo de niños. Los juegos con variante acoplada se refieren a un grupo de juegos que se caracterizan por ser preferidos por los niños y que además han sido modificados para que desde sus demandas cognitivas promuevan las habilidades creativas. Se trabajó con un grupo de niños con edades entre 8 y 10 años, quienes fueron divididos en dos grupos: uno experimental y otro de control. Inicialmente, ambos grupos participaron en un pretest de creatividad para establecer una línea de base; posteriormente, se realizó una intervención con juegos con variante acoplada durante ocho semanas con el grupo experimental. Al finalizar el proceso, ambos grupos fueron evaluados con las mismas medidas de creatividad. Los resultados de esta investigación muestran que los niños que participaron del proceso de intervención con juegos con variante acoplada incrementaron significativamente su desempeño en tareas que requieren el uso de habilidades creativas.

Palabras clave

Juego, Cognición creativa, Pensamiento divergente, Experiencia óptima, Infancia.

Keywords

Play, Creative cognition, Divergent thinking, Optimal experience, Childhood.

Cite this article as: Ocampo-González, A. A., Tovar-Cuevas, J. R., & Arteaga-Diaz, G. (2019). The game and creative cognition. A proposal of intervention. Revista Psicología Educativa, 25, 59-65. https://doi.org/10.5093/psed2018a21 

Correspondence: alvaro.ocampo@correounivalle.edu.co (A. A. Ocampo-González).

Copyright © 2019. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid

© Copyright 2019. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid ContactPrivacy PolicyCookies Policy

We use our own and third­party cookies. The data we compile is analysed to improve the website and to offer more personalized services. By continuing to browse, you are agreeing to our use of cookies. For more information, see our cookies policy

Aceptar